Co jeść, aby mieć zdrowe zęby?

Właściwy sposób odżywiania ma znaczący wpływ na całe nasze ciało. Również poprzez właściwą dietę możemy wzmocnić nasze zęby. Warto więc wiedzieć, jakie produkty wspomagają dobrą kondycję zębów, a które osłabiają zęby.

Mleko i jego przetwory

Mleko i przetwory mleczne pełnią ważną rolę, ponieważ wapń w nich zawarty jest budulcem zębów. W przypadku dostarczania organizmowi zbyt małej ilości wapnia, zęby stają się kruche i łamliwe. U osób, które ze względu na alergię nie mogą spożywać mleka krowiego niezbędna jest suplementacja wapnia bądź wykorzystanie w diecie mleka koziego. Podkreślić należy, że na wchłanianie się wapnia w organizmie korzystnie wpływa witamina D. W pożywieniu można ją znaleźć między innymi w tłustych rybach, dlatego warto je spożywać. Witamina D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforową i odpowiada za właściwy przebieg mineralizacji zębów.

Owoce i warzywa

Owoce i warzywa są źródłem witamin i minerałów niezbędnych dla naszego zdrowia. Wpływają one nie tylko na zęby, lecz także i na dziąsła, które utrzymują zęby w prawidłowej pozycji. Dla zdrowych dziąseł warto wybierać owoce i warzywa bogate w witaminę C, która zapobiega odsłanianiu szyjek dziąseł i wzmacnia naczynia krwionośne. W codziennej diecie powinny się więc znaleźć cytrusy, brokuły, kiwi, czerwona papryka czy kiszona kapusta. Zębom i dziąsłom dobrze przysłużą się również warzywa i owoce bogate w witaminę A, takie jak szpinak, marchewka, dynie, morele czy agrest.

Zielona herbata

To, co pijemy, również ma duży wpływ na nasze zęby. Podstawowym napojem powinna być woda mineralna. Warto ograniczyć picie kawy i czarnej herbaty ze względu na fakt, że powodują one tworzenie się ciemnego osadu na zębach. Wskazana zaś jest zielona herbata, która ma działanie bakteriobójcze (dzięki obecności katechin), a jednocześnie dostarcza fluoru.

Czego unikać dla zdrowia zębów?

W codziennym jadłospisie warto ograniczyć spożycie słodyczy, które bogate są w cukry i powodują szybszy rozwój próchnicy. Z naszej diety powinny zniknąć zwłaszcza produkty, które oblepiają zęby, takie jak karmelki, krówki czy cukierki do ssania. Osoby, które mają słabsze zęby powinny unikać gryzienia produktów twardych.

Pamiętać należy także o regularnych wizytach u dentysty, dzięki czemu szybko wyleczymy ubytki, kiedy nie są one jeszcze zaawansowane.